Monday 6 May 2013

Μια ανάγνωση-περφόρμανς στης Μαρουδιάς / A reading-performance at Maroudia’s



**English text follows

Μια ανάγνωση-περφόρμανς στης Μαρουδιάς
της Ελλάδας Ευαγγέλλου, Χριστίνας Καϊλή, και της Λίας Λαπίθη
Στο Εθνολογικό Μουσείο - Οικεία του Χατζηγεωργάκη Κορνέσιου, Λευκωσία
Ευρωπαϊκή Νύχτα Μουσείων, Κυριακή 19 Μαϊου, 2013, 18:00
In Crisis: Re Aphrodite Events

Μια περφόρμανς - ανάγνωση στην τραπεζαρία της Μαρουθκιάς, της κυρίας του σπιτιού που φιλοξενεί την έκθεση και δεύτερης γυναίκας του Χατζηγιωργάκη Κορνέσιου.  

“Η Μαρουδιά μπορεί να ιδωθεί ως εκπροσώντας αόρατες, χαμένες, ξεχασμένες, κορεσμένες και παραφρασμένες «ιστορίες(της)» [herstories], αλλά και ευαισθησίες-της στο κοινωνικό, ηθικό και οπτικό πεδίο. Στοιχεία που διαγράφησαν όχι μόνο εξαιτίας του φύλου της...” (σημείωση επιμελητών στον κατάλογο της έκθεσης)

Πλάι πλάι, μια ερευνήτρια δραματουργός, μια ακτιβίστρια κοινωνιολόγος και μια εικαστικός, η καθεμία μέσα από τη δική της πρακτική, εξερευνούν τα όρια της ιστορίας και της φεμινιστικής θεωρίας. Τρείς γυναίκες του σήμερα παρουσιάζουν τρία διαφορετικά ήδη έκφρασης που προέρχονται από τρείς διαφορετικές γενεές (δεκαετίες).

Η δραματουργός, κοιτάζοντας το κοινό, διαβάζει κείμενα απο τρεις λογοτεχνικές βασίλισσες.  Οι τρεις φωνές διαβάζονται διαδοχικά, σε ένα τρίλογο που λαμβάνει χώρα στην τραπεζαρία της Μαρουθκιάς. Το κοινό γίνεται μάρτυρας στην διαλεκτική μεταξύ εξουσίας και φύλου, όπως παρουσιάζεται από τους λογοτεχνικούς χαρακτήρες που ανασύρθηκαν από την Κυπριακή δραματουργία. Θα διαβαστούν μονόλογοι από την Θεοδώρα (έργο Θεοδώρα, του Λουκή Ακρίτα, 1965), Ελεονώρα Ντ’ Αραγκόν (έργο Πέτρος ο Πρώτος, του Πάνου Ιωαννίδη, 1990) και Αξιοθέα (έργο Νικοκλής-Αξιοθέα, του Κώστα Νικολαίδη, 1952).  

H ακτιβίστρια κοινωνιολόγος μέσα από την παρουσίαση “Έμφυλες Αντανακλάσεις για τις Γυναίκες και την Εξουσία” προβαλλόμενη στην οθόνη πίσω της, προβαίνει σε μια ανάλυση των μονολόγων των τριών Βασιλισσών ενσωματώνοντας την διάσταση του φύλου. Η παρουσίαση γίνεται με την ταυτόχρονη προβολή αποσπασμάτων και δηλώσεων σε power point παρουσίαση. Ο στόχος της είναι να εμπλέξει το κοινό σε ένα κριτικό διάλογο με την ιστορία και την φεμινιστική θεωρία ρίχνωντας φώς στα συνεχιζόμενα δομικά κενά όσον αφορά την ισότητα των φύλων.

Η εικαστικός εξερευνεί τις “Ετερογενείς Πραγματικότητες στης Μαρουδιάς" πάνω σε ένα σετ πορσελάνινων πιάτων. Κατά τη διάρκεια της ανάγνωσης, όπως και η ακτιβίστρια κοινωνιολόγος λειτουργεί σιωπηλή. Χρησιμοποιώντας ένα στυλό και μελάνι, με ένα ελεγχόμενο γυναικείο χέρι που ρέει, αντιγράφει καλλιγραφικά και σχολαστικά το Μανιφέστο 'Cutting Up Men' της Valerie Solanas, πάνω σε ένα πιάτο. Μπροστά της βρίσκονται στοιβαγμένα πιάτα, συνταγές, εξάρσεις γραπτού λόγου, όροι αργκό για το γυναικείο όργανο και αποσπάσματα από τον Darwin που ισχυρίστηκε οτι ο άντρας έχει εξελιχθεί να είναι ισχυρότερος από τη γυναίκα.

Τρία θεατρικά για βασίλισσες γραμμένα από άντρες. Μια περφορμανς-μεταφορά που αμφισβητεί την κυριαρχία του ανδρικού λόγου, ακόμη και στη σύγχρονη κοινωνία, στους περισσότερους τομείς της δημόσιας ζωής.

_________________




A Reading-performance at Maroudia’s
by Ellada Evangelou, Christina Kaili and Lia Lapithi.
The Ethnological Museum- House of Hadjigeorgakis Kornesio, Nicosia, Cyprus
European night of Museums, Sunday May 19th 2013, 18:00
In Crisis: Re-Aphrodite Events
A Reading Performance in the dining room of Maroudia, the lady of the house which hosts this exhibition and second wife of Hadgigeorghakis Kornesios.
“Maroudia makes for an eloquent example of lost, forgotten, overwritten, or misinterpreted herstories, and even more so, of her social, moral and visual sensibilities. Things that have been erased not only because of her gender…”(curators’ note in exhibition catalogue)
A researcher dramaturge, an activist social scientist, and a fine artist, each via their own media, side by side, explore the boundaries of history and feminist theory. Three contemporary women represent three different types of expression, and come from three different generations (decades).
The dramaturge, facing the audience, reads passages from three literary Queens from different eras of Cypriot history. The voice of the three literary women claiming their place in the dialogue is read by the dramaturge in a consecutive tri-logue which is taking place in Maroudia’s dining room. The audience witnesses the negotiation between power and gender via the Cypriot scripts read out loud. Specifically: Theodora (in the play Theodora by Loukis Akritas 1965), Eleonora D’ Aragon (in the play Petros o Protos by Panos Ioannides 1990) and Axiothea (from the play Axiothea by Kostas Nicolaides 1952).
The activist social scientist via “Gender Reflections on Women and Authority” makes a gender analysis of the three Queens’ monologues which she projects on a screen behind her, in the form of statements and quotes via a power point presentation. Her aim is to engage the audience into a critical dialogue with history and feminist theory shedding light on the ongoing structural deficits in gender equality.
The fine artist explores “Fucked up Home Truths at Maroudia’s” on a set of porcelain dinner plates. During the entire reading, like the activist social scientist she performs in silence. She dips her nip pen and in a controlled feminine cursive hand, in calligraphy, she meticulously copies Valerie Solanas Cutting Up Men Manifesto on a plate. Piles of plates in front of her are stacked with recipes, inscribed rants, slang terms for the female organ, abstracts from Darwin who claimed that man has become ultimately superior to the female.
Three plays of Queens written by men.  A performance-metaphor challenging the domination of male rhetoric even in contemporary society, in most areas of public life.

No comments:

Post a Comment